Kun mietitään sitä, miksi joku on asiantuntija, tullaan aina oppimiseen. Tämä asiantuntija on oppinut ja kokenut paljon, ennen kuin hän edes voi kutsua itseään asiantuntijaksi. Vaatii aikamoista kriittistäkin arviointia, ennen kuin päästään tähän. Ei ole helppoa purkaa sanoiksi asiantuntijuuttaan. Rohkenen kutsua itseäni oppimisen asiantuntijaksi.
Koulutukseen sisältyy lupaus tulevasta
Koulutus antaa tiettyjä valmiuksia tähän, luonnollisesti. Koulutuksella voidaan vaikuttaa ihmisen asemaan, sosiaaliseen ja kulttuuriseen pääomaan ja se on tietynlainen yhteiskunnallinen instituutio, joka katsoo eteenpäin. Se tavallaan lupaa pätevyyden, kun tietyt kurssit on suoritettu ja osaaminen osoitettu.
Minä olen pätevä toimimaan opettajana, mutta enemmän vielä minun kohdallani korostuu koulutuksen mukana tullut varmuus ja rohkeus. Miellän itseni enemmän kouluttajaksi kuin opettajaksi. Tämä painopiste koulutussektorin puolelle kertoo minun tulevaisuudensuunnitelmistani ja kiinnostuksen kohteesta. Olen kiinnostunut aikuiskasvatuksesta ja työssä oppimisesta ja näen kouluttajuuden istuvan tähän kontekstiin paremmin, kuin opettajuuden.
Missä mitäkin oppii?
En mitenkään pysty erottelemaan, mitä olen oppinut lastentarhanopettajaopinnoissa, kasvatustieteiden maisteriopinnoissa, opettajan pedagogisissa opinnoissa tai työelämässä. Puhumattakaan itseopiskeluissa, seminaareissa, somessa tai kohtaamisissa ihmisten kanssa. Olen aina työn ohessa opiskellut, syventänyt oppimistani. Kerran Kaarina Määttä sanoi, että usein on niin, että kun kirjoittaa, niin vasta sitten ymmärtää mitä ajattelee. Olen aina tehnyt ajatuksiani näkyväksi paljon ja sen myötä uudistunut ja oppinut! Välillä täytyy käydä epämukavuusalueella, kun yrittää saada ajatuksiaan järkevään muotoon. Sen jälkeen voi kokea flown, eli päästä tilaan, jossa unohtaa syödä. Minulle, herkkusuulle se on mahtava tila.
En missään nimessä koe, että tietäisin kaiken oppimisesta. Jotenkin olen oivaltanut sen ytimen, joka oppimiseen liittyy. Mikä vielä tärkeämpää, koen oivaltaneeni myös pedagogisen ajattelun merkityksen ja tehnyt päätöksiä niistä asioista, joihin keskityn ja jotka ovat minulle kouluttajana tärkeitä. Osaan tarkastella oppimista tuoreesta ja raikkaasta näkökulmasta ja soveltaa tietoani uusissa tilanteissa ja se tekee minusta asiantuntijan.
Tämä kirjoitus syntyi, kun pohdin omia koskettamisen tai vaikuttamisen taitoja. Oppiminen on koskettamista.