Minä olen ”listaihminen”. Rakastan tehdä erilaisia listoja. Samalla, kun teen listoja, tulen jäsentäneeksi, miltä tulevaisuuteni lähipäivinä tai -viikkoina näyttää.
Minulla on tapana tehdä erilaisia listoja. On henkilökohtaisia asioita ja työasioita, on tärkeitä asioita ja erittäin tärkeitä asioita, on kiireellisiä asioita ja ei niin kiireellisiä asioita.
Minulla on myös erivärisiä kyniä, joilla teen luetteloita ja vaikka käsialani on nykyään kauhea, teen listat aina tekstaten kauniisti. Saan tyydytystä siitä, että listat näyttävät hyvältä ja oi, miten nautin, kun saan vetää viivan tehdyn työn yli!
Yhteen aikaan harrastin puoliksi leikkimielellä reklamaatioiden tekemistä. Listahurmokseni ollessa kuumimmillaan minua harmitti se, että keltaiset tarralaput käpristyivät väärin päin. Vaikka liimasin huolellisesti työpöydälle tarralapun, aamulla se oli nostanut helmansa ylös ja teksti oli peitossa. Tein reklamaation näistä lapuista, ja vaikka sain ylimääräisen laatikollisen tarralappuja, ei ongelma poistunut. Siirryin vihkoihin.
Asiasta kukkapurkkiin
Ensimmäinen reklamaationi koski terveyssiteitä. Vuosi oli ehkä 1995. Ostin sinisen, melko suuren paketin Vuokkoset -terveyssiteitä, ja sisällä oli yksittäispakattu kappale, jonka päälle oli liimattuna tarra: LIMAINEN NÄYTE. En malttanut olla tekemättä Mölnlyckelle reklamaatiota. ”Voisitteko hieman kertoa tuotteen koostumuksesta… en tohtinut kokeilla näytettä..”. Muutaman viikon kuluttua sain laatikollisen erilaisia uutuustuotteita, mukana postikortti. Aurinkoista kevättä sinulle, Harriet. Toivottavasti uskallat kokeilla näitä näytteitä! Voi, miten minulle tuli hyvä mieli.
Tämän olen oppinut Jari Sarasvuolta.
Paras to do –lista on sellainen, joka loppuu kesken päivän!
Taidan tehdä yhden sellaisen listan huomiselle.
Hei Harriet! En ole niinkään listaihminen, mutta kun kerroit, että olet joskus tehnyt reklamaatioita, innostuin heti. Minäkin olen niitä tehnyt ja enimmäkseen nuoruudessani. Silloin minulla oli vähemmän rahaa, joten olin hyvin tarkka ostoksistani. Paras reklamaationi ja rehellisesti sanottuna myös aiheeton ( en tosin sitä tiennyt reklamaatiota tehdessäni ) oli se, kun ostin palkkaani nähden kalliit sukkahousut. Laitoin sukkahousut jalkaan ja kuinka ollakaan, huomasin, että ne olivat nyppyiset ja jotenkin käytetyn oloiset. Olin kummissani ja pettynyt. Ei voi olla totta, että ostamani kalliit sukkahousut ovat tällaiset. Palautin sukkahousut pikimmiten kauppaan ja tein reklamaation. Myyjä oli hieman ihmeissään ja yritti selittää, että ei ole koskaan aikaisemmin törmännyt moiseen, mutta lupasi palauttaa tuotteen tehtaalle reklamaationi kera. Parin viikon kuluttua sain viidet sukkahousut sekä pahoittelun tehtaalla sattuneesta ihmeellisestä sekaannuksesta. Olin tyytyväinen. Kyllä kannatti tehdä reklamaatio. Huomasin parin viikon kuluttua, että aikaisemmin ostamani sukkahousut olivat paketissa komeron hyllyllä käyttämättöminä eli nyt minulla oli kuudet hienot sukkahousut. Olen edelleen sitä mieltä, että reklamaatio kannattaa tehdä…
Voi kiitos, Sirpa hauskasta tarinasta! Yksi hauska reklamaatio minulla oli sellainen, että ostin vähillä rahoillani Murueskimon, eikä sisältä löytynytkään suklaista sydäntä. Sekös minua sangen suuresti harmitti ja sydämelleni kävi ja kirjoitin siitä reklamaation, joka teki vaikutuksen. Lähetin jopa jäätelötikun kirjeessä, jos he olisivat halunneet analysoida sitä tarkemmin. Sain ison määrän omavalintaisia Valion jäätelötuotteita ja olin todella iloinen. Minun reklamaationi ovat aina olleet pilke silmäkulmassa tehtyjä. Nyt en ole pitkään aikaan reklamoinut mistään! Iloista kevättä! T. Harriet
Hyvää kevättä sinullekin! On kiva lukea tarinoitasi.
Terveisin Sirpa