Meillä on uusi harrastus. Toimimme Airbnb -majoittajina. Pieni huoneistomme, jossa Ville ja tytöt itse asuivat viime syksyn, on nyt Airbnb majoituskäytössä. Tässä kirjoituksessa kerron, miten olemme kokeneet uuden harrastuksemme.
Mikä Airbnb on?
Airbnb yhdistää ihmisiä majoituspaikkojen ja tekemisen avulla ympäri maailmaa. Yhteisöä pyörittävät majoittajat, jotka tarjoavat vierailleen ainutlaatuisen mahdollisuuden matkailla paikallisen tavoin.
Huoneiston varustaminen Airbnb –käytöön oli helppoa. Hankimme sinne ainoastaan uusia lakanoita ja pyyhkeitä, joita tarvitsimme nyt enemmän. Olimme kalustaneet asunnon valmiiksi ja vaihtoehtona oli nimenomaan vuokrata asuntoa kalustettuna pidempiaikaisesti. Koska Airbnb:n perustamistietojen asettaminen oli helppoa, päätimme kokeilla sitä. Kokemukset ovat olleet hyviä. Voimme itse määrittää sen, minä ajanjaksona asunto on varattavissa ja millä hinnalla asuntoa vuokrataan.
Mitä meiltä odotetaan?
Kun huoneisto laitettiin vuokrattavaksi Airbnb:n kautta, meille alkoi tulla kyselyjä ja pyyntöjä asunnosta. Olemme alusta saakka halunneet palvella ”asiakkaamme” hyvin ja vastaamme aina niin pian kuin suinkin kaikkiin tiedusteluihin, mitä meille tulee. Kun näin toimii, saa siitä myös merkinnän Airbnb -sivuille. Kun joku majoituspaikan etsijä löytää meidän huoneistomme sivulle, on siellä merkintä siitä, että vastaamme nopeasti viesteihin.
Systeemiin voi jättää varausten väliin aikaa niin, että ehtii valmistautua ottamaan vastaan seuraavat vieraat. Meille on kunnia-asia siivota huoneisto jokaisten vieraiden jälkeen hyvin ja petata puhtaat lakanat juuri oikealle määrälle vieraita.
Meillä on asetukset nyt siten, että jos päivä on kalenterissa auki – eli huoneisto varattavissa, voi asiakas varata ja maksaa huoneiston. Jos päivä on kalenterissa kiinni, voi asiakas tehdä tiedustelun ko. päivälle. Jos esimerkiksi olemme ottaneet vastaan majoittujat pe-la, laittaa systeemi automaattisesti kiinni sunnuntainkin siksi, että ehdimme sitten siivota huoneiston ennen, kuin seuraavat majoittujat tulevat.
Me emme ole peruuttaneet asiakkaidemme varauksia. Mikäli näin kävisi ja itse peruuttaisimme jonkun tekemän varauksen, seuraa siitä sanktio Airbnb:ssä. Tällainen majoittaja ei voi olla ”supermajoittaja”. Supermajoittaja on kokenut majoittaja, joka tarjoavaa loistavan esimerkin muille majoittajille ja upeita kokemuksia vierailleen. Airbnb järjestää neljännesvuosittain ns. arviointipäivän, jolloin ne majoittajat, jotka täyttävät kriteerit, saavat supermajoittaja-statuksen. Seuraava arviointipäivä on 1.4., jolloin meilläkin on mahdollista saada tuo status.
Palautteiden merkitys
Airbnb –asiakkailta kysytään palautetta majoittumiskokemuksestaan. Vasta sitten, kun olemme itse jättäneet palautteen majoittujasta, pääsemme näkemään hänen jättämänsä palautteen. Olemme toistaiseksi saaneet pelkästään positiivisia arvosteluja. Toki olemme myös panostaneet vieraidemme viihtyvyyteen.
Majoittajana pääsemme arvioimaan vieraidemme siisteyttä, kohteliaisuutta ja viestintää. Meidän vieraamme ovat tähän asti käyttäytyneet erittäin hyvin asunnossamme. Arvelemme sen johtuvan myös siitä, että otamme itse henkilökohtaisesti kaikki vieraat vastaan. Esittelemme heille asunnon ja opastamme käytännön asioissa. Haluamme, että vieraamme ymmärtävät, että olemme itsekin asuneet kyseisessä asunnossa ja että tavarat, joita siellä on, ovat meidän omia – heidän käytettävissään tosin.
Sanomalehti Kalevassa oli 8.3.2019 Vesa-Pekka Hiltusen artikkeli otsikolla Airbnb synnyttää erilaisia tulkintoja. Lehtijutussa käsiteltiin kaupunkien suhtautumista Airbnb -majoitukseen. Jutun mukaan kaupunkien rakennusvalvojat tulkitsevat lakia erilaisten lasien läpi.
Meidän mielestämme ei ole eroa sillä, onko asunto vuokrattuna lyhyemmäksi vai pidemmäksi ajaksi jollekin henkilölle. Nyt, kun itse tapaamme jokaisen vuokralaisen ja siivoamme myös asuntomme hänen jäljiltään, pysyy asunto varmasti paremmassa kunnossa, kuin jos joku saisi olla siellä vaikka vuoden ilman, että kukaan käy katsomassa. Jokaisen majoittujan jälkeen käymme läpi kaikki paikat: kurkistamme uuniin, puhdistamme jääkaapin, roskakaapin, kylpyhuoneen pinnat jne. Huoneisto pysyy todella siistinä ja hyvässä kunnossa. Asunnossa on taatusti siivottu viimeisen kuukauden aikana enemmän, kuin edellisen kahdeksan kuukauden aikana, kun siinä itse asuttiin. Nyt, kun yhdessä Villen kanssa pyörähdämme siivouskäynnillä, vie se meiltä puolisen tuntia.
Jutussa viitattiin myös asunto-osakeyhtiöihin, joissa Airbnb –käytössä olevia huoneistoja on paljon ja joissa järjestetään jopa aula- tai kahvilapalveluita tms. Tästähän ei ole kysymys, jos perhe vuokraa joko osaa kodistaan tai omaa toista asuntoaan eteenpäin. En halua ottaa kantaa tällaiseen ammattimaiseen majoitustoimintaan. Tämä on meille vain harrastus.
Rehellisyyden nimissä täytyy tunnustaa, että me emme tätä tee tienataksemme lisäansioita. Asunto maksaa tällä tavalla itse itseään. Oulussa Airbnb hinnat ovat kovin matalia, eikä meidänkään hinnoilla pysty ostamaan alihankintapalveluja esim. siivoukseen. Olemme harkinneet, että muutamme hinnoittelua niin, että se suosisi pidempiaikaisia vieraita. Nyt jo alennukset useamman yön vieraalle ovat hyvät.
Kurkista ihmeessä meidän Airbnb –kohteeseen! Voit varata sitä täältä.
Toim. huom. Tällä hetkellä (2021-2022 ->) asunnossa on vuokralainen.
Hei! Liityin airbnb n joulukuussa 2019. Kahdesta ensimmäisestä vuokrauksesta en ole saanut maksua. Ilmoitukset kyllä tuli. Seuraavista viidestä vuokrarahat on tulleet normaalisti. Aiebnb sivustoilta en ole löytänyt sellaista linkkiä tai puh. numeroa johon voisin ottaa yhteyttä. Pystyykö joku jeesaamaan Tuomo
Hei, meillä ei ollut tuollaisia ongelmia. Toisaalta niin paljon työtä oli asunnon huolehtimisesta, että olemme luopuneet vuokraamisesta ja ottaneet pidempiaikaisen vuokralaisen. Toivottavsti löydät apua pulmaasi! t: Harriet